Kauppalehden Menestyjät ovat ylpeitä onnistumisestaan
Suomalaisyrityksillä on roppakaupalla keinoja selviytyä vaikeista tilanteista. Se nähtiin poikkeuksellisen haastavan kevään ja kesän aikana. Otimme yhteyttä Kauppalehden Menestyjä-yrityksiin ja selvitimme, mitä niille kuuluu koronapandemian keskellä. Yllätys oli iloinen: yrityksistä löytyi rutkasti kekseliäisyyttä ja vahvuuksia, joiden avulla ne ovat pärjänneet vaikeimman yli.
Kysyimme myös, mitä yritykset ajattelevat menestyksen näyttämisestä.
”Sertifikaatit ja merkit eivät ole vain nettisivujen tai kokoushuoneiden koristeita, vaan aivan relevantteja, tärkeitä ja aitoja meriittejä”, vastasi yksi Menestyjä.
Menestyjä-yritykset eivät siis piilottele menestystään vaan päinvastoin: ne kertovat menestyksestään blogeissa, sosiaalisessa mediassa, asiakaskäynneillä, yrityksen seinillä ja lainaneuvotteluissa. Keinoja on moneksi!
Saimme kyselyymme touko-kesäkuun aikana 164 vastausta. Niiden myötä pääsimme kurkistamaan yritysten hyvin erilaisiin tilanteisiin ja päättäjien ajatuksiin. On ilo esitellä niitä sinulle tässä blogissa.
Valtaosalla Menestyjistä menee hyvin
Lähes 70 prosenttia Menestyjä-yrityksistä kertoi, että yrityksellä menee tällä hetkellä melko hyvin tai erittäin hyvin. Monessa yrityksessä tilauskanta on hyvä, ja osalla yrityksistä myynti on jopa kasvanut. Aika moni toteaa, että ihan hyvin menee, tai jopa yllättävän hyvin tilanteeseen nähden. Monen kohdalla korona on vaikuttanut myyntiin pelättyä vähemmän.
Toisaalta joukosta löytyy luonnollisesti niitäkin, joiden liiketoiminta muuttui kevään aikana tappiolliseksi ja liikevaihto putosi rajusti. Moni kokee epävarmuutta tulevasta kehityksestä. Osa arvelee tilauskantansa pienenevän syksyllä.
Pandemian vaikutukset yritysten liiketoimintaan ovatkin moninaiset. Yllättäen jopa 35 prosenttia yrityksistä kertoi, että koronalla on ollut ainakin jossain määrin positiivisia vaikutuksia liiketoimintaan tähän mennessä. Toisaalta noin 24 prosenttia vastaajista totesi koronan vaikuttaneen jo keväällä negatiivisesti liiketoimintaan. Reilun 40 prosentin kohdalla tilanne on melko samanlainen kuin ennen pandemiaa.
Vastaajat kommentoivat koronan bisnesvaikutuksia:
”Bisnekset ovat toimineet hyvin, toiminta on jatkunut normaalisti. Korona ei ole vaikuttanut juuri mitenkään yrityksen toimintaan.”
”Alkujärkytyksien ja laajan uutisoinnin kautta kauppa hiljeni, mutta alkoi tasaisesti kasvaa sen jälkeen.”
”Liiketoimintamme ei ole juurikaan kärsinyt koronasta. Pidemmällä tähtäimellä korona luultavasti kiihdyttää niiden palveluiden kysyntää, joita me tarjoamme.”
”Vaikutti aluksi negatiivisesti, mutta nyt nousujohteisesti.”
Menestyjillä on tukku vahvuuksia
Päättäjät nostavat kyselyssä keskeiseksi vahvuudekseen liiketoiminnan joustavuuden ja nopean reagoinnin. Uusia liiketoimintamalleja on kehitetty, toimintaa on laajennettu ja muokattu kysyntää vastaavaksi, tuotekehitykseen on panostettu, verkkokauppaa pystytetty tai nykyistä verkkokauppaa kasvatettu. Etätyömahdollisuutta ja sähköisten kanavien haltuunottoa on myös pidetty tärkeänä.
Taloudella on keskeinen rooli kriisistä selviytymisessä. Moni tuokin esille vahvan taloudellisen asemansa, korkean omavaraisuusasteen ja hyvän likviditeetin; kassassa on siis rahaa. Aiempien vuosien hyvät tulokset ovat kasvattaneet puskuria heikompaa aikaa varten. Maltilliset kulut ja velattomuus auttavat.
Nykyisen liiketoiminnan vahvuudet korostuvat kriisitilanteessa. Moni Menestyjä mainitsee vahvuuksikseen hyvät tai yksilölliset tuotteet, hyvän verkkokaupan, laajan asiakasportfolion, laadun, hyvän sijainnin sekä yrityksen pitkän historian ja kokemuksen, joka tuo mukanaan luotettavuutta ja valmiin vakiintuneen asiakaskunnan.
Myös olemassa oleva tilauskanta on tärkeä tukijalka kriisistä selviämisessä. Sen avulla yritykset pärjäävät pitkään. Selviämisen ehdottomiin kulmakiviin kuuluvat lisäksi vahvat asiakassuhteet sekä luotettava ja ammattitaitoinen henkilöstö.
Menestyjät avaavat menestyksensä reseptejä:
- aktiivinen myynti
- peräänantamattomuus
- arvojen mukainen toiminta
- ympäristöasioiden huomiointi
- vahva ja luotettava brändi
- markkinointi sekä joustava yrityskulttuuri
Saako menestystä näyttää vaikeassa tilanteessa?
Suomessa on vallalla ajattelu, että omaa onnistumista ei sovi näyttää, jotta ylpeys ei kävisi lankeemuksen edellä. Menestyksen esille tuominen ei kuitenkaan tarkoita henkseleiden paukuttamista vaan ansaitun meriitin positiivista jakamista. Menestystä voi näyttää myynnissä ja markkinoinnissa, asiakkaita voi kiittää sosiaalisessa mediassa ja omaa henkilöstöä yhteisessä palaverissa. Huoneen seinälle ripustettu taulu kertoo menestyksestä asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.
Toivoa siis on, kuten eräs yrityspäättäjä osuvasti toteaa: ”Kaikki yritykset eivät ole kaatuneet koronan kourissa. Määrätietoisella työllä on mahdollisuus nousta ja menestyä, vaikka välillä pään päälle kertyisikin tummia pilviä.”
Menestyjät ovat selviytyjiä
Me uskomme, että Kauppalehden Menestyjä-yritykset selviytyvät mitä todennäköisimmin myös poikkeustilanteessa. Haluamme omalta osaltamme auttaa yrityksiä ja annamme Menestyjä-yrityksille arvokasta näkyvyyttä Kauppalehdessä ja verkkopalvelussamme. Kauppalehden toimitus on myös koonnut Yrittäjän Selviytymispaketin.
Menestyjä-yrityksen sanoin: ”Olemme kasvaja & menestyjä ja aika hiton ylpeitä siitä.”
Haluatko tarkistaa, kuuluuko yrityksesi Kauppalehden Menestyjiin?
Tarkista Menestyjä-listaus tai ole yhteydessä: kl.sertifikaatit@kauppalehti.fi.
Parhain terveisin
Marja Harb
Sertifikaattimyynnin tiimipäällikkö