Delete kyllästyi huonoon dataan ja päivitti tietohuollon
Pohjoismaiden johtava ympäristöpalvelujen tarjoaja Delete otti käyttöön Alma Tietohuollon Dynamics pluginin ja harppasi kerrasta seuraavalle tasolle CRM-datan laadussa. Palvelu on lunastanut paikkansa hektisessä toimintaympäristössä ja tuonut tehokkuutta liiketoimintaan.
Heinäkuussa 2020 Delete vaihtoi CRM-järjestelmänsä ja päivitti samalla yritys- ja päättäjädatansa huollon. Tavallisesti CRM:n vaihdosta oli odotettavissa muutosvastarintaa, mutta tällä kertaa se pysyi aisoissa, sillä käyttäjille esiteltiin tuntuva parannus. Uusi Dynamics plugin -tietohuoltopalvelu toisi heille helpotusta käytännön työhön.
"Ennen CRM:n vaihtoa tietohuoltomme oli mennyt retuperälle. Teimme tuoreen startin. Halusimme varmistaa, että saamme laadukasta asiakasdataa ja että se myös pysyy sellaisena", avainasiakkuusjohtaja Dan-Olof Palm kertoo.
Niin myös kävi. Alma Tietohuoltopalvelun ansiosta Deleten yritys- ja päättäjädata on nyt ajan tasalla ja laadukasta. Se ei ole itsestäänselvyys Deleten kaltaisessa yrityksessä, jonka asiakaskunta koostuu hyvin erikokoisista ja -tyyppisistä toimijoista. Delete tarjoaa puhdistus- ja kierrätyspalveluja teollisuusyrityksille, rakennusalan yhtiöille, kiinteistökehittäjille ja julkiselle sektorille.
Teollisuuden asiakkaiden tilanne on melko pysyvä, eli data ei vaihdu paljon. Kiinteistöalalla päättäjätiedot muuttuvat sen sijaan taajaan.
"Teemme kiinteistöalalla paljon projektiluonteisia keikkoja. On iso työ metsästää y-tunnuksia ja isännöitsijöiden nimiä. Alman plugari on nopeuttanut toimintaa. Nyt tieto löytyy monesti pelkällä hakusanalla", business controller Santeri Niemelä kertoo.
"Jos keikkoja tulee hälytysluonteisesti, meillä ei ole aikaa etsiä laskutustietoja YTJ:stä. Plugarista nekin tulevat suoraan", Palm jatkaa.
Dynamics plugin on käytössä silloinkin, kun Delete perustaa CRM:ään uuden asiakkuuden. Tällöin he hyödyntävät yrityshakua, joka tulee CRM:ään pluginin mukana. Toiminto on nopeuttanut työtä ja vähentänyt virheitä; muun muassa inhimillisten kirjoitusvirheiden määrä on pienentynyt.
Asiakaskokemuksen johtaminen parantunut
Deleten bisneksessä Dynamics plugin tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia liiketoiminnan tehostamiseen ja johtajuuden parantamiseen. Asiakaskokemukseen se on jo tuonut uutta ryhtiä.
"Ennen yhteystietojen laatu oli heikohko, sähköpostiosoitteita puuttui, ja jouduimme kyselemään niiden perään. Emme voineet johtaa asiakaskokemusta oikealla tavalla. Siihen nähden on tapahtunut iso muutos. Nyt yhteystiedot näkyvät suoraan järjestelmästä ja tiedämme, ketkä ovat olleet esimerkiksi vuosihuollon tilaajia ja keneltä haluamme arvokasta palautetta", Palm selventää.
"Plugin räätälöitiin vastaamaan tarpeitamme, ja olemme saaneet siitä ison hyödyn. Se on tullut aidoksi osaksi arkea ja prosesseja", Niemelä lisää.
Sisäisen toiminnan tehostuminen on tuonut lisäksi toivottuja säästöjä. Siltä osin lupaukset on jo lunastettu.
Koeponnistus ennen päätöksentekoa
Ennen kuin Delete päätyi päivittämään tietohuoltopalvelunsa, se haastoi Alman ”koeponnistukseen”. Ympäristöpalveluyrityksen monitahoinen asiakassegmentti oli kova haaste. Pystyisikö plugin toimittamaan erityyppisistä asiakkaista riittävän laadukasta dataa?
"Ihan aukotonta dataa ei löytynyt, mutta esimerkiksi pk-rakennusliikkeistä saatu data oli tosi hyvää. Löytyi oikeita ihmisiä", Niemelä tiivistää.
"Minulle väännettiin rautalangasta, että saamme dataa, jota voimme hyödyntää myynnissä ja markkinoinnissa. Kiinnostuin", Palm kuvaa.
Avainasiakkuusjohtajan suunnitelmissa on hyödyntää pluginia uusasiakashankinnassa.
Dynamics plugin kehittyy, kun siitä kertyy käyttökokemuksia. Delete ja Alma käyvät jatkuvaa vuoropuhelua pluginin ominaisuuksista. Kehitettävää löytyy muun muassa verkkolaskutusosoitteista, jotka Delete toivoo saavansa yhdestä paikasta. Toive on esitetty ja vastaanotettu, kehitystyö käynnissä.