"Monen muutoksen tärkein tavoite on organisaatiokulttuurin ja käyttäytymisen muuttaminen, ja se tapahtuu vain yhteisellä ponnistuksella. Aito esihenkilö saa yhteyden ihmisiin", sanoo johdon valmentaja ja tietokirjailija Helka Pirinen.
“Monen muutoksen tärkein tavoite on organisaatiokulttuurin ja käyttäytymisen muuttaminen, ja se tapahtuu vain yhteisellä ponnistuksella. Aito esihenkilö saa yhteyden ihmisiin”, sanoo johdon valmentaja ja tietokirjailija Helka Pirinen.

Muutokset ovat äärettömiä – aito ja umpirehellinen muutosjohtaja pärjää!

17.08.2023 13:45

Muutos on johtajalle näytön paikka. Epävarmuus syö työntekijöiden energiaa ja hyvinvointia. Kenelläkään ei ole sataprosenttisen varmaa tietoa tulevaisuudesta. Päätöksiä pitää tehdä nopeasti ja nähdä tunnelin päässä valoa, ei vastaan syöksyvää junaa. Tulevaisuuteen tulee valmistautua – myös sillä epätodennäköisemmälläkin skenaariolla.

Muutokset ovat yrityksen elinkaaressa innovoinnin ja kasvun tilaisuuksia: on pakko muuttua koska vanhoilla tuotteilla, palveluilla tai konsepteilla ei enää pärjää.

Johtaja tarvitsee taitavan johtoryhmän ja jatkuvasti dataa rajapinnasta; siitä, mitä asiakkaat haluavat. Talentit ja johtoryhmän kyvykkyydet ovat johtajan kallio ja turva muutoksessa.

Taitava johtaja valmistaa ihmisiä ajoissa tulevaan, koska sitten kun muutos tulee äkkiä nurkan takaa, ei hänellä ole aikaa aloittaa luoda luottamuksellista suhdetta henkilöstöönsä.

Muutosmetareiden kasvattaminen on johtajan tehtävä. Muutosjohtaja tarvitsee enemmän aikaa ihmisille kuin Excell-taulukkojen pyörittämiseen.

Johtajan harha muutoksessa on ajatus, että ihmiset muuttuvat massana. Ihmiset ovat individualisteja. Jokaisen työntekijän on koettava henkilökohtaista hyötyä, jotta hän lähtee muutokseen mukaan ja luopuu vanhasta. Johtajan tehtävä on tehdä muutos houkuttelevaksi.

Johtajan positiivinen, inspiroiva johtaminen antaa innostusta. Tarvitaan siis enemmän followshipä kuin leadershipä. Aito, umpirehellinen esihenkilö, joka kertoo faktat ja puhuu myös tunteella eikä vain järjellä, saa ihmiset joukkoina mukaan.

Jokaisen työntekijän ääni pitää saada kuuluviin. Muutoksissa liian usein viestikapula putoaa eritoten ylimmän ja keskijohdon välillä. Muutos ei ole "one person show". Parhaimmillaan se on kuin mestareiden liigan peliä, jossa jokaiselle löytyy oma paras pelipaikka kentällä. Muutoksen voittajajoukkueessa työntekijä voi loistaa!

**

MBA, FK Helka Pirinen on valmentaja, keynote puhuja ja tietokirjailija. Hänellä on 25 vuoden kokemus muutosjohtamisesta sekä Suomessa että ulkomailla. Pirinen on People & Leadership Consulting Oy:n toimitusjohtaja.

Helka Pirinen, Esihenkilö muutoksen johtajana (Alma Talent, 2023).

Kirjoittaja Helka Pirinen

Aiheeseen liittyvää