Kuinka saada myynti rakastumaan CRM:ään?
CRM-markkina kasvaa voimakkaasti. Eri CRM-järjestelmät kilpailevat keskenään yhä miellyttävimmillä ja tehokkaammilla käyttöliittymillä, raportointiominaisuuksilla, myynnin seurantamahdollisuuksilla ja ennustamismalleilla. Valitettavasti vain yksikään näistä asioista ei itsessään kehitä myyntiä, paranna asiakaskokemusta tai tuo lisää liikevaihtoa. Huonot kokemukset CRM:stä harvemmin johtuvat itse järjestelmästä, vaan syyt ovat todellisuudessa aivan muualla.
Aktiivinen käyttö
Kaikki myynnin ammattilaiset tietävät, miten loistava tietopankki CRM on asiakkaista, myynneistä, aktiviteeteista ja sopimuksista. Asiassa on vain yksi iso mutta: CRM ei toimi, ellei se ole aidosti aktiivisessa käytössä. Aktiivisella käytöllä tarkoitan sitä, että kaikki kirjataan järjestelmään ja asiakkaisiin liittyvät tiedot pidetään ajan tasalla. CRM on juuri niin hyvä kuin sen sisältämät tiedot; itse järjestelmällä ei ole erinomaisuuden suhteen osaa eikä arpaa.
Ymmärrän hyvin, että tässä kohdassa myyntijohtaja huokaisee syvään. CRM-järjestelmän ylläpito on nimittäin helpommin sanottu kuin tehty. Syyttävän sormen ei kuitenkaan tulisi osoittaa automaattisesti myyjää, tuota yrityksen kultakaivosta, joka juoksee asiakkaalta toiselle, kuuntelee, palvelee, vastailee ja kantaa viime kädessä kaikkien palkat pöytään. Hänen päivänsä ovat jo täynnä hänen omaa leipälajiaan: asiakkaan ymmärtämistä ja tarpeiden täyttämistä. Myyjä on toki tärkeässä asemassa CRM-tietojen ylläpidossa, mutta se ei ole myyjän ensisijainen tehtävä. CRM on työkalu, jonka tulisi helpottaa päivittäistä työtä, ei lisätä työkuormaa. Mitä siis asialle voisi tehdä?
Tietojen tallentaja ja tiedon lisääjä
Yksi keino on tuoda CRM:ään automaattisesti kaikki sellainen data, joka on jo valmiiksi jossain kirjallisessa muodossa. Toinen keino on tehdä CRM:stä paikka, joka luo todellista lisäarvoa myös myyjälle. CRM ei nimittäin ole vain tietojen säilytystä varten, vaan sen tulisi myös lisätä myyjän tietämystä. CRM on ennen kaikkea järjestelmä, joka perustuu kaksisuuntaiseen hyötyyn.
Esimerkiksi asiakaskontakti on huomattavasti nopeampi tallentaa järjestelmään, jos potentiaalisen asiakkaan tiedot ovat jo siellä. On eri asia kirjata puhelu kuin lähteä perustamaan yritystä ja henkilöä, etsiä YTJ:stä Y-tunnus ja kaivaa vielä yhteystiedotkin esiin. Myyjä käy myös herkemmin CRM:ssä, mikäli hän saa sieltä lisätietoa. Enkä tarkoita tässä mitään järisyttävää uutisvirtaa, sillä myyjää kiinnostaa jo pikkuasiat, muuttuneet yhteystiedot tai uudet liidit.
Myyntiin lisää tehoja
Tietojen ylläpidon automatisoinnissa on roppakaupalla järkeä. Se laskee kynnystä käyttää CRM-järjestelmää, parantaa sen laatua, lisää käyttäjätyytyväisyyttä ja helpottaa asiakkuuksien seurantaa.
Me Alma Business Insightissa autamme mielellämme taklaamaan CRM:n haasteita. Oli tavoitteesi mikä tahansa – haluat vaikkapa vain huolehtia oman asiakaskuntasi tietojen ajantasaisuudesta, saada tietoosi enemmän kontakteja tai löytää ihan uusia asiakkuuksia – meiltä löytyy aina ratkaisu. Tietohuoltomme on helposti integroitavissa kaikkiin CRM-järjestelmiin. Viedään yhdessä myynti #seuraavalletasolle!